Jak przygotować rower do sezonu lub jak przezimować rower

 

  • Jak przygotować rower do sezonu lub jak przezimować rower?
  • Co warto zrobić z rowerem, który leżał całą zimę?

 

Nasz specjalista od kolarstwa, Petr Šturma, doradzi…

Na czym powinieneś się skupić, co naprawić lub wymienić przed rozpoczęciem nowego sezonu?

1. Porządnie umyj

Podstawą jest prawidłowe umycie roweru.

  • Oczyść go z wszelkich zanieczyszczeń. Przede wszystkim ze starego smaru na łańcuchu, na kole zębatym, na przerzutkach…
  • Jeśli masz rower z amortyzatorem lub widelcem amortyzującym, nie zapomnij wyczyścić również tych części.
  • Amortyzatory należy czyścić specjalnymi preparatami, które w większości bazują na silikonie, aby zapobiec uszkodzeniu uszczelki.
  • Do czyszczenia części napędowych roweru (łańcuch, koło zębate…) możesz również użyć dowolnego odtłuszczacza. Im bardziej brudny rower, tym silniejszy odtłuszczacz będzie potrzebny lub większa ilość zwykłego.

2. Opona, dętka, szytka

Sprawdź opony pod kątem zużycia lub innych uszkodzeń. Jeśli są jakieś, wymień opony lub je uszczelnij. Jeśli używasz zwykłych dętek, sprawdź ich stan. Jeśli używasz szytki, zdecydowanie zalecamy dolanie „mleka” (uszczelniacza). 

Jeśli używasz systemu bezdętkowego od dłuższego czasu, zalecamy go całkowicie usunąć i odnowić- tj. zmienić taśmy na felgach, wymienić uszczelniacz…

3. Łańcuch

Ważną częścią kontroli jest również sprawdzenie stanu łańcucha.

Zmierz łańcuch, aby sprawdzić, czy jest rozciągnięty. Jeśli tak, wymień go. Zależy to od tego, ile jeździsz na rowerze.

W nowych rowerach zalecamy wymianę łańcucha po 2000-2500 km.

4. Śruby, śrubki, śrubeczki

Jeśli Twój rower był gdzieś przechowywany przez całą zimę, ważne jest, aby sprawdzić, czy wszystkie śruby są dokręcone. Głównie te związane z kierowaniem- śruby mocujące mostek i kierownicę. 

Sprawdź również dokręcenie siodełka i korby.

5. Łożyska

A dokładniej łożysko środkowe i piasty kół. Najprostszy sposób sprawdzenia, czy łożysko ma luz: należy złapać zarówno uchwyty do pedałów, jak i przednie i tylnie koło, i spróbować przekręcić je na boki. Jeśli wyczujesz jakiekolwiek luzy, zabierz rower do serwisu.

6. Na koniec nie zapomnij sprawdzić świateł i tego, czy są w nich naładowane baterie.

Jeśli masz rower od dłuższego czasu, to oczywiście zaleca się wykonanie większego, profesjonalnego przeglądu, podczas którego sprawdzone zostaną również amortyzatory i inne ważne części roweru.

Skąd mam wiedzieć, że moje opony są zużyte?

Wiele osób błędnie uważa, że zużytą oponę można rozpoznać po całkowitym starciu bieżnika…

Zużyte opony rozpoznaje się jednak po tym, że na bieżniku widać ślady hamowania lub, że opona nosi ślady długiego użytkowania.

Również wszelkie pęknięcia na jej bokach wskazują na duże zużycie. W takim przypadku natychmiast wymień opony.

Nie ma nic gorszego niż opona, która pęknie podczas jazdy.

Newsletter

Dowiedz się pierwszy o specjalnych ofertach, promocjach i nowościach. Otrzymaj zniżkę w wysokości 20 PLN na pierwszy zakup.