Jak wybrać rower

Wybór roweru, który idealnie do Ciebie pasuje, to nie takie proste zadanie. 

Nasz specjalista od kolarstwa, Petr Šturma pokaże, jak się za to zabrać.

Petrze, oddajemy Ci głos…

Od razu chciałbym powiedzieć, że temat „jak wybrać rower” jest bardzo obszerny i skomplikowany. Nie ma uniwersalnego przewodnika. Każdy kolarz ma inne wymagania, potrzeby i pomysły.

Dlatego najlepszą opcją jest wizyta w sklepie stacjonarnym i wybór roweru podczas bezpośredniej konsultacji z ekspertem.

Czy wiem, czego chcę?

Zanim zaczniesz wybierać rower, musisz pomyśleć o kilku rzeczach.

Do czego jest mi potrzebny rower?

Kiedy na nim jeżdżę i jak? Dla zabawy, używam go jako sportowego sprzętu czy dojazdu do pracy?

Oczywiście te potrzeby mogą się łączyć, ale wtedy musisz zdecydować, która z nich jest dla Ciebie najważniejsza. 

  1. Ile pieniędzy jestem gotów zainwestować w rower?
  2. Jakiego rozmiaru koła potrzebuję?
  3. Jak muszę go wyposażyć?
  4. Z jakiego materiału chcę mieć ramę?
  5. Czy chcę rower z pełną amortyzacją czy stałą ramą?


To znowu wiąże się z pytaniem: gdzie chcę jeździć.

Jeśli chcę jeździć w lesie, rower z przednim zawieszeniem będzie w porządku. Jeśli chcę używać go w trudnym terenie, zdecydowanie wybrałbym ramę z pełnym zawieszeniem. Jednocześnie rower z pełną amortyzacją może wybrać również rowerzysta, który nie jeździ po szczególnie trudnym terenie, ale zależy mu na komforcie i minimalizowaniu zmęczenia podczas długich przejażdżek.

Kiedy już wybiorę typ roweru i przedział cenowy, mogę zacząć wybierać w oparciu o inne preferencje – markę, którą lubię, kolor i nie tylko. 

Omówmy każdy punkt bardziej szczegółowo…

Materiał ramy

Aluminium

Zdecydowanie większość rowerów ma ramy ze stopu duraluminium.

+ Istnieje wiele rodzajów duraluminium, ale większość producentów używa rur wykonanych z podobnych rodzajów stopów. Ramy te są sztywniejsze i zapewniają dobre przenoszenie mocy podczas pedałowania.

- Nie są tak wygodne dla kolarza.

Węgiel

Istnieje opcja ramy karbonowej. Jest nieco droższa (rzędu 2.900-3.900 PLN).

+ Zaletą ramy karbonowej jest to, że jest lekka. Jednak największą zaletą jest to, że węgiel w porównaniu do aluminium czy tytanu jest znacznie bardziej elastyczny. Rama jest wygodniejsza, bardziej elastyczna.

- Wadą węgla jest to, że ze względu na swoją elastyczność nie przenosi tak dobrze siły podczas pedałowania.

Tytan

Tytan jest specyficzny.

+Tytan ma podobną sztywność i wytrzymałość do aluminium, ale jest lżejszy.

W naszej firmie pracujemy z ramami tytanowymi firmy Pilot.

Stal

Nadal można (choć obecnie bardzo sporadycznie) spotkać również ramy stalowe.

Tak samo jest z bardzo tanimi felgami, gdzie w większości jest to „zwykła” stal Hi-Ten.

Takie rowery są zauważalnie cięższe, a cechy ramy też nie są zaskakujące. Drugą opcją są ramy ze stali chromowo-molibdenowej (Cr-Mo), których właściwości są już ciekawsze. Waga tutaj może być zbliżona do wagi ram z duraluminium, ale są one bardziej elastyczne.

W dzisiejszych czasach jest to jednak rzadkość.

Marki

Wszystkie marki, które oferujemy w Paradise, produkują rowery bardzo wysokiej jakości. Ale każda marka ma nieco inny cel i inną koncepcję, z którą buduje rowery. 

GT czy czeska Rock Machine to marki, które znacznie bardziej skupiają się na jeździe po szlakach i powadze dyscypliny, dlatego sprawiają, że rowery o wiele bardziej nadają się do terenu. 

Canondale czy Orbea budują rowery bardziej konserwatywnie – ale nie jest to stuprocentowa zasada – to zależy od modelu.

Ekwipunek

Oczywiście wyposażenie roweru zależy od kategorii cenowej. Należy pamiętać, że jeśli mamy konkretne wymagania, komponenty i wyposażenie roweru muszą im odpowiadać.
Przykładowo, jeśli kupuję rower, którym chcę jeździć po trasach w parku rowerowym, zdecydowanie powinniśmy sprawdzić, jakie rower ma hamulce i na nich nie oszczędzać.
Ale jeśli chcę rower, aby jeździć przełajowo, znacznie bardziej interesuje mnie waga roweru.
To wszystko to osobiste preferencje, które należy wziąć pod uwagę.

… dlatego tak trudno jest udzielać takich porad.

Montaż koła

Bardzo często obserwuję klientów decydujących się na wybór roweru wyposażonego w komponenty Shimano czy Sram. Obie te marki sprawdzają się u mnie bardzo dobrze. Ale każda ma nieco inne podejście. Shimano technologicznie jest gładsze. Z drugiej strony myślę, że Sram wytrzyma dłużej, jest solidniejszy.

Hamulce

Jeden z podstawowych elementów.

Technologicznie dzielimy je na:

  • V-brake
  • tarczowe

Tutaj sprawa jest dość prosta. Hamulec tarczowy zawsze będzie znacznie skuteczniejszy. Z drugiej strony jest cięższy, dlatego w niektórych rowerach szosowych nadal można znaleźć hamulce typu V-brake.

Znajdziemy je również w tańszych rowerach i tych dziecięcych, gdzie ten kompromis można zrozumieć także ze względu na cenę.

Podział według tego, co steruje hamulcem:

  • hamulce hydrauliczne
  • hamulce mechaniczne

Hamulce hydrauliczne są dla mnie zdecydowanie lepsze, a w dzisiejszych czasach mają je prawie wszystkie rowery. Tu prawdopodobnie nie będzie problemu z decyzją.

Hamulce hydrauliczne mogą działać na:

  • płyn micelarny
  • płyn hamulcowy

Hamulce napędzane płynem hamulcowym są trudniejsze w obsłudze. Z drugiej strony w niektórych przypadkach mają lepsze właściwości (nie przegrzewają się tak szybko podczas długotrwałego, ciągłego hamowania). 

Przerzutka

Choć bez wątpienia jest to ważna część każdego roweru, chciałbym klientom zwrócić uwagę na to, że producenci często montują w rowerach przerzutki z zestawu, który jest o dwa stopnie lepszy niż reszta komponentów w rowerze.

A to dlatego, że klienci często zwracają uwagę na przerzutkę.

Nie mówię, że źle byłoby mieć przerzutkę Shimano XT na rowerze wyposażonym np. w zestaw Shimano Deore. Problem pojawia się, gdy w ramach oszczędności rower ma przykładowo hamulce z zestawu Shimano Alivio.
Nie dajcie się zatem zwieść przerzutce.

Rozmiar koła

Każdy producent mierzy koła trochę inaczej. Dlatego podążanie za rozmiarami S, M, L nie do końca jest właściwe. Zawsze warto spojrzeć na rysunek techniczny dołączony do roweru. W naszym e-sklepie również dołączamy go do naszych rowerów.

Przede wszytskim zawsze patrz na długość sztycy podsiodłowej, ponieważ określa ona rozmiar (wysokość) ramy. Inne przydate dane to tzw. „przekrok”. Jest to wymiar (wielkość) roweru, gdy rowerzysta stoi nad ramą roweru z ramą między nogami. Ta wysokość powinna być co najmniej 2-3 cm mniejsza niż wewnętrzna długość nogi.

Im więcej jeździsz w terenie, tym większa powinna być szpara (abyś mógł wygodnie zeskoczyć, gdy coś Cię zaskoczy ???? )

Dla mnie idealnie jest zawsze przetestować rower „na żywo”, usiąść na nim i spróbować przejechać się na rowerze.

Długość koła

Wysokość ramy to nie jedyny parametr.
Równie ważna jest długość roweru, czyli ramy. Ten wymiar może się znacznie różnić w zależności od producenta.
Zawsze zależy to od sylwetki jeźdźca, długości jego rąk i nóg.
Ogólnie rzecz biorąc, jeśli zbieżność kół Ci nie odpowiada, wymiary te można regulować „ex post” za pomocą różnych elementów – dłuższego/krótszego mostka, innej sztycy itp.
Jeśli po dłuższej jeździe na rowerze stwierdzisz, że rama Ci nie odpowiada, nie musisz jej sprzedawać i od razu kupować nowej.

Niektórzy klienci wybierają rower również w oparciu o inne komponenty, których potrzebują w rowerze.

Na przykład rodzaj dętek, osłon, amortyzatorów i inne.

Wiele z tych elementów ma krótszą żywotność niż sam rower. Z biegiem czasu kolarz będzie je zmieniał, więc nie traktowałbym tego jako poważnego problemu.

Nośność

Nośność koła jest podobna wśród producentów. Zwykle do 120 kg.

Większość ludzi powinna zmieścić się w tym przedziale wagowym. Jeśli nie mieścisz się w nośności, idealnym rozwiązaniem jest zrobienie roweru na zamówienie.

Kierownice

W dzisiejszych czasach kierownice mają stosunkowo dużą szerokość, od 76 do 82 cm. To nieznacznie więcej niż jeszcze kilka lat temu. Niektórym może się to wydawać niezwykłe. Ale z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że dość szybko się do tego przyzwyczaisz ????.

Ale jeśli okaże się, że nie potrzebujesz tak szerokiej kierownicy, możesz ją skrócić o kilka centymetrów z każdej strony.

Siodełko i uchwyty

Bardzo ważne części.
Są to komponenty, z którymi kolarz ma bezpośredni kontakt.
I chyba niemożliwe jest, że wybierzesz rower, który będzie miał te części takie, że będą do Ciebie w 100% pasowały. Siodełko i uchwyty to elementy, które po pewnym czasie się zmienia.
Ponownie, idealnie jest zatrzymać się w sklepie stacjonarnym i sprawdzić wszystko osobiście.

Układ napędowy roweru

Czasami klienci mogą wahać się nad układem napędowym. Obecnie zdecydowana większość rowerów ma układ „one by” – 1x12, 1x11 albo 1x10. Innymi słowy, z przodu znajduje się pojedyncza przerzutka, a z tyłu kaseta o stosunkowo dużym zasięgu.

+ Zaletą jest to, że eliminuje przerzutki (element mechaniczny, który może być problematyczny i wymaga regulacji).

– Wadą pojedynczych przerzutek jest to, że jest mniej biegów niż w przypadku układów 2x10 czy 2x11.

I chociaż zakres biegów jest w konsekwencji taki sam lub jest bardzo podobny, to stopniowanie w układach 2x10 czy 2x11 jest płynniejsze. Najlepiej wybrać taki układ napędowy, który w danym momencie Ci odpowiada.

Alternatywa

Oprócz klasycznych układów napędowych istnieją różne systemy specyficzne. Albo zmiana przekładni w tylnych piastach co jest często używane w rowerach miejskich (Rohloff, Shimano Nexus i Alfine).

Ta przekładnia ma tę zaletę, że jest łatwa w utrzymaniu i nie wymaga częstej regulacji. Raz w roku wymieniany jest olej w piaście i na tym kończy się cały serwis…

Ten system przerzutek jest stosowany w rowerach miejskich także dlatego, że przerzutka znajduje się w piaście koła, a osłonę można wygodnie umieścić na łańcuchu. Nie ubrudzisz sobie zatem spodni, gdy jedziesz do pracy.

Istnieją również systemy zmiany biegów na pedały – pośrodku koła (wałek zębaty).

Klientów może zainteresować także to, że w tych systemach można zastąpić łańcuch paskiem, który ma jeszcze dłuższą żywotność i nie trzeba go smarować.

Newsletter

Dowiedz się pierwszy o specjalnych ofertach, promocjach i nowościach. Otrzymaj zniżkę w wysokości 20 PLN na pierwszy zakup.